Rambler's Top100
   

Неделя о мытаре и фарисее


ГлавнаяТриодьНеделя о мытаре и фарисее

ВечерняУтреняЛитургия

Неделя, в нюже чтется священное и святое Евангелие, притчи мытаря и фарисеа


На Утрени,

по шести псалмех, Бог Господь, на глас Осмогласника. И глаголем тропарь воскресен дважды, глас 8:

С высоты снизшел еси Благоутробне, погребение приял еси тридневное, да нас свободиши страстей, Животе и Воскресение наше, Господи слава Тебе.

Слава, и ныне, Богородичен:

Иже нас ради рождейся от Девы, и распятие претерпев Благий, испровергий смертию смерть, и воскресение явлей яко Бог, не презри яже создал еси рукою Твоею: яви человеколюбие Твое Милостиве, приими рождшую Тя Богородицу молящуюся за ны: и спаси Спасе наш, люди отчаянныя.

И обычная стихословиа.

По 1-м стихословии, седальны воскресны, глас 8:

Воскресл еси из мертвых Животе всех, и ангел светел женам вопияше: престаните от слез, апостолом благовестите, возопийте поюща: яко воскресе Христос Господь, благоволивый спасти яко Бог род человеческий.

Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.

Воскресый из гроба яко воистинну, преподобным повелел еси женам проповедати востание апостолом, якоже писано есть: и скорый Петр предста гробу, и свет зря во гробе, ужасашеся. Темже и увидев плащаницы, кроме Божественнаго тела в нем лежащия, со страхом {с верою} возопи: слава Тебе Христе Боже, яко спасаеши вся Спасе наш: Отчее бо еси сияние.

Слава, и ныне, Богородичен: Небесную дверь, и кивот, всесвятую гору, светозарный облак воспоим, небесную лествицу, словесный рай, Евино избавление, вселенныя всея великое сокровище, яко спасение в Ней соделася мирови, и оставление древних согрешений. Сего ради вопием Ти: моли Сына Твоего и Бога, прегрешений оставление даровати, благочестно покланяющимся Пресвятому Рождеству Твоему.

По 2-м стихословии седальны воскресны, глас 8:

Человецы Спасе, гроб Твой запечаташа: ангел камень от дверей отвали: жены видеша воставша от мертвых, и тыя благовестиша учеником Твоим в Сионе, яко воскресл еси Животе всех, и разрешишася узы смертныя: Господи слава Тебе.

Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.

Мира погребательная жены принесша, глас ангельский из гроба слышаху: престаните от слез, и вместо печали радость приимите, возопийте поюща: яко воскресе Христос Господь, благоволивый спасти яко Бог род человеческий.

Слава, и ныне, Богородичен, не седяще поем, но стояще, и со страхом и благоговением:

О Тебе радуется Благодатная всякая тварь, ангельский собор, и человеческий род, освященный храме, и раю словесный: девственная похвало, из Неяже Бог воплотися, и Младенец бысть, прежде век сый Бог наш: ложесна бо Твоя престол сотвори, и чрево Твое пространнее небес содела. О Тебе радуется, Благодатная, всякая тварь, слава Тебе.

По Непорочных тропари: Ангельский собор: ипакои.

Ипакои, глас 8:

Мироносицы Жизнодавца предстояща гробу, Владыку искаху в мертвых Безсмертнаго, и радость благовещения от ангела приемша, апостолом возвещаху: яко воскресе Христос Бог, подаяй мирови велию милость.

Степенна, глас 8: Ихже стихи повторяюще поем.

Антифон 1:

От юности моея враг мя искушает, сластьми палит мя: аз же надеяся на Тя Господи, побеждаю сего.

Ненавидящии Сиона, да будут убо прежде исторжения яко трава: ссечет бо Христос выя их, усечением мук.

Слава: Святым Духом, еже жити всяческим: Свет от Света, Бог велик: со Отцем поем Ему, и с Словом.

И ныне, тойже.

Антифон 2:

Сердце мое страхом Твоим да покрыется смиреномудрствующее: да не вознесшееся отпадет от Тебе Всещедре.

На Господа имевый надежду, не устрашится тогда, егда огнем вся судити имать, и мукою.

Слава: Святым Духом, всяк кто божественный видит, и предглаголет, чудодействует вышняя, в Триех Единаго Бога поя: аще бо и трисияет, единоначальствует Божество.

И ныне, тойже.

Антифон 3:

Воззвах Тебе Господи, вонми, приклони ми ухо Твое вопиющу, и очисти, прежде даже не возмеши мене отсюду.

В матери своей земли отходяй всяк, паки разрешается, прияти муки, или почести поживших.

Слава: Святым Духом богословие, Единица Трисвятая: Отец бо безначален: от Негоже родися Сын безлетно, и Дух сопрестолен, сообразен, от Отца спросиявший.

И ныне, тойже.

Антифон 4:

Се ныне что добро, или что красно? но еже жити братии вкупе: в сем бо Господь обеща живот вечный.

О ризе своей, Иже крины сельныя украшаяй, повелевает, яко не подобает пещися.

Слава: Святым Духом, единовидною виною, вся содержатся мироподательне: Бог бо Сей есть, Отцу же и Сынови единосущен господственне.

И ныне, тойже.

Прокимен, глас 8: Воцарится Господь во век, Бог твой Сионе, в род и род. Стих: Хвали душе моя Господа, восхвалю Господа в животе моем.

Евангелие воскресно 11, от Иоанна, зачало 67. [Ин. 21, 15—25.]

Во время оно, явися Иисус учеником Своим востав от мертвых. И глагола Симону Петру: Симоне Ионин, любиши ли Мя паче сих? Глагола Ему: ей Господи, Ты веси, яко люблю Тя. Глагола ему: паси агнцы Моя.

Во время оно, явился Иисус ученикам Своим, востав от мертвых, и говорит Симону Петру: Симон Ионин! любишь ли ты Меня больше, нежели они? Петр говорит Ему: так, Господи! Ты знаешь, что я люблю Тебя. Иисус говорит ему: паси агнцев Моих.

Глагола ему паки второе: Симоне Ионин, любиши ли Мя? Глагола Ему: ей Господи, Ты веси, яко люблю Тя. Глагола ему: паси овцы Моя.

Еще говорит ему в другой раз: Симон Ионин! любишь ли ты Меня? Петр говорит Ему: так, Господи! Ты знаешь, что я люблю Тебя. Иисус говорит ему: паси овец Моих.

Глагола ему третие: Симоне Ионин, любиши ли Мя? Оскорбе же Петр, яко рече ему третие, любиши ли Мя? и глагола Ему: Господи, Ты вся веси, Ты веси, яко люблю Тя. Глагола ему Иисус: паси овцы Моя.

Говорит ему в третий раз: Симон Ионин! любишь ли ты Меня? Петр опечалился, что в третий раз спросил его: любишь ли Меня? и сказал Ему: Господи! Ты все знаешь; Ты знаешь, что я люблю Тебя. Иисус говорит ему: паси овец Моих.

Аминь, аминь глаголю тебе: егда бе юн, поясашеся сам, и хождаше, аможе хотяше: егда же состареешися, и воздежеши руце твои, и ин тя пояшет, и ведет, аможе не хощеши.

Истинно, истинно говорю тебе: когда ты был молод, то препоясывался сам и ходил, куда хотел; а когда состаришься, то прострешь руки твои, и другой препояшет тебя, и поведет, куда не хочешь.

Сие же рече, назнаменуя, коею смертию прославит Бога. И сия рек, глагола ему: иди по Мне.

Сказал же это, давая разуметь, какою смертью Петр прославит Бога. И, сказав сие, говорит ему: иди за Мною.

Обращься же Петр, виде ученика, егоже любляше Иисус, во след идуща, иже и возлеже на вечери на перси Его, и рече: Господи, кто есть предаяй Тя?

Петр же, обратившись, видит идущего за ним ученика, которого любил Иисус и который на вечери, приклонившись к груди Его, сказал: Господи! кто предаст Тебя?

Сего видев Петр, глагола Иисусови: Господи, сей же что?

Его увидев, Петр говорит Иисусу: Господи! а он что?

Глагола ему Иисус: аще хощу, да той пребывает, дондеже прииду, что к тебе? ты по Мне гряди.

Иисус говорит ему: если Я хочу, чтобы он пребыл, пока приду, что тебе до того? ты иди за Мною.

Изыде же слово се в братию, яко ученик той не умрет: и не рече ему Иисус, яко не умрет: но аще хощу тому пребывати, дондеже прииду, что к тебе?

И пронеслось это слово между братиями, что ученик тот не умрет. Но Иисус не сказал ему, что не умрет, но: если Я хочу, чтобы он пребыл, пока приду, что тебе до того? —

Сей есть ученик свидетельствуяй о сих, иже и написа сия: и вем, яко истинно есть свидетельство его.

Сей ученик и свидетельствует о сем, и написал сие; и знаем, что истинно свидетельство его.

Суть же и ина многа, яже сотвори Иисус: яже аще по единому писана бывают, ни самому мню всему миру вместити пишемых книг. Аминь.

Многое и другое сотворил Иисус; но, если бы писать о том подробно, то, думаю, и самому миру не вместить бы написанных книг. Аминь.

Воскресение Христово: псалом 50.

Слава, глас 8: Покаяния отверзи ми двери Жизнодавче, утренюет бо дух мой ко храму святому Твоему, храм носяй телесный весь осквернен: но яко щедр, очисти благоутробною Твоею милостию.

И ныне, Богородичен: На спасения стези настави мя Богородице, студными бо окалях душу грехми, и в лености все житие мое иждих: но Твоими молитвами избави мя от всякия нечистоты.

Таже, глас 6: Помилуй мя Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих, очисти беззаконие мое.

Множества содеянных мною лютых, помышляя окаянный, трепещу страшнаго дне суднаго: но надеяся на милость благоутробия Твоего, яко Давид вопию Ти: помилуй мя Боже по велицей Твоей милости.

Канон воскресен Осмогласника, со ирмосом на 4, и крестовоскресный на два, и Богородицы на два: и в Триоди на 6.

Канон воскресен. Глас 8.

Песнь 1.

Ирмос: Колесницегонителя фараоня погрузи, чудотворяй иногда Моисейский жезл, крестообразно поразив, и разделив море: Израиля же беглеца, пешеходца спасе, песнь Богови воспевающа.

Припев: Слава Господи, святому Воскресению Твоему.

Всесильну Христову Божеству како не дивимся? От страстей убо всем верным, безстрастие и нетление точащу, от ребра же святаго источник безсмертия искапающу, и живот из гроба присносущный.

Яко благолепен женам ангел ныне явися, светлыя нося образы естественныя невещественныя чистоты, зраком же возвещая свет Воскресения, зовый: воскресе Господь.

Богородичен: Преславная возглаголашася о Тебе в родех родов, Бога Слова во чреве вмещшая, Чиста же пребывши Богородице Марие. Темже Тя вси почитаем, сущее по Бозе заступление наше.

Канон крестовоскресен.

Ирмос: Воду прошед яко сушу:

Взяшася врата болезненная, и ужасошася вратницы адовы, зряще в преисподнейшая сошедшаго, Иже на высоте всех превыше естества.

Удивишася чини ангельстии, зряще на престоле посаждено Отчи, отпадшее естество человеческое, затвореное в преисподних земли.

Ин канон Пресвятей Богородице.

Ирмос: Поим Господеви, проведшему люди Своя:

Пречистая Богородице, воплощшееся присносущное и Пребожественное Слово, паче естества рождши, поем Тя.

Грозд Тя живоносен, всемирнаго искапающ сладость спасения, Дева Христе роди.

Ин. Творение Георгиа. Егоже краестрочие в Богородичнах: Георгиа, глас 6:

Песнь 1: Яко по суху пешешествовав Израиль:

Притчами вводяй вся Христос, к жития исправлению, мытаря возвышает от смирения, показав фарисеа возвышением смиряема.

От смирения честь высокотворящую, от возношения же падение видя лютое, мытаревым ревнуй добрым, и фарисейскую злобу возненавиждь.

От возношения испражняется всякое благое, от смирения же потребляется всякое злое: еже облобызаим вернии, гнушающеся яве образа тщеславнаго.

Смиренномудрым быти Своим учеником хотя всех Царь, наказуя учаше ревновати мытареву воздыханию и смирению.

Слава: Яко мытарь стеню, и рыданьми немолчными Господи, ныне прихожду Твоему благоутробию: ущедри и мене, смирением жизнь ныне препровождающа.

Богородичен: Разум, совет, чаяние, тело, душу и дух, Владычице, возлагаю к Тебе: лютых враг и напастей, и будущаго прещения избави, и спаси мя.

Катавасиа: Сушу глубородительную землю солнце нашествова иногда, яко стена бо огусте обаполы вода, людем пешомореходящим, и богоугодно поющим: поим Господеви, славно бо прославися.

Песнь 3.

Ирмос: Утверждей в начале небеса разумом, и землю на водах основавый, на камени мя, Христе, заповедей Твоих утверди, яко несть свят, паче Тебе едине Человеколюбче.

Осуждена бывша Адама вкушением греха, плоти Твоея спасительною страстию оправдал еси Христе: Сам бо неповинен смертнаго искуса был еси Безгрешне.

Воскресения свет возсия сущим во тьме, и сени смертней седящим, Бог мой Иисус, и Своим Божеством крепкаго связав, сего сосуды расхитил есть.

Богородичен: Херувимов и серафимов превышши явилася еси Богородице: Ты бо едина прияла еси невместимаго Бога в Твоем чреве, Нескверная: темже Тя вернии вси песньми Чистая, ублажаем.

Ин.

Ирмос: Небеснаго круга верхотворче Господи:

Отвергшагося прежде заповеди, Господи, изриновена мя от Тебе сотворил еси, в негоже вообразився, послушанию же навык, Себе паки наздал {научив, к Себе вселил} еси распятием.

Премудростию вся проуведевый Господи, и разумом Твоим водрузивый преисподняя, не не сподобил еси снизхождением Твоим Слове Божий, воскресити, еже по образу Твоему.

Ин.

Ирмос: Ты еси утверждение:

Даждь нам помощь Твоими молитвами Всечистая, прилоги отражающи лютых обстояний.

Еве праматери Ты исправление была еси, Начальника жизни мирови, Христа Богородице рождши.

Ин: Несть свят, якоже Ты:

От гноища убо страстей смиренный возношается, от высоты же добродетелей низпадает люте всяк высокосердый: егоже образа злобы убежим.

Тщеславие оттщетевает богатство правды, смирение же расточает страстей множество: еже подражающия ны, части покажи мытаревы Спасе.

Яко мытарь и мы биющеся в перси, умилением вопием: очисти Боже нас грешных, яко да сего приимем оставление.

К ревности приидем вернии, исправляюще кроткое, смирению соживуще в стенании сердца, плаче же и молитве, яко да имамы от Бога прощение.

Слава: Отринем вернии высокохвальную гордыню, возношение же лютое, и дмение мерзкое, и злейшее фарисеево Богу нелепое свирепство.

Богородичен: В Тебе едином прибежищи надеявся, да не отпаду добраго чаяния: но да улучу Твою помощь Чистая, всякаго вреда лютых избавляемый.

Катавасиа: Утверждение на Тя надеющихся, утверди Господи Церковь, юже стяжал еси честною Твоею кровию.

Седальны, глас 4.
Подобен: С
коро предвари:

Смирение вознесе одержимаго злыми, мытаря возстенавша, и еже очисти, к Зиждителю воззваша: возношение же низложи от правды окаяннаго фарисеа велеречующа. Темже поревнуим добрым, злых отступающе.

Слава: Смирение древле вознесе мытаря, плачем возопивша: очисти, и оправдися. Того подражаим вси, во глубину зол впадшии, возопиим Спасу из глубины сердца: согрешихом, очисти едине Человеколюбче.

И ныне, Богородичен: Скоро приими Владычице, моления наша, и сия принеси Твоему Сыну и Богу, Госпоже Всенепорочная: разреши обстояния к Тебе притекающих, сокруши козни, и низложи дерзость вооружающихся безбожно на рабы Твоя, Пречистая.

Песнь 4.

Ирмос: Ты моя крепость Господи, Ты моя и сила, Ты мой Бог, Ты мое радование, не оставль недра Отча, и нашу нищету посетив. Тем с пророком Аввакумом зову Ти: силе Твоей слава Человеколюбче.

Ты врага суща мя зело возлюбил еси: Ты истощанием странным сошел еси на землю, благоутробне Спасе, последняго моего досаждения не отвергся, и пребыв на высоте пречистыя Твоея славы, прежде безчествованнаго прославил еси.

Кто зря Владыко, ныне не ужасается, страстию смерть разрушаему? Крестом бежащее тление, и смертию ад богатства истощаваемый, Божественною силою Тебе распятаго? Чудно дело, Человеколюбче!

Богородичен: Ты верным похвала еси Безневестная, Ты предстательнице, Ты и прибежище христиан, стена и пристанище: к Сыну бо Твоему мольбы носиши Всенепорочная, и спасаеши от бед, верою и любовию Богородицу Чистую Тебе знающих.

Ин.

Ирмос: Услышах Господи.

На Кресте Тя пригвоздиша законопреступных дети, Христе Боже: имже спасл еси яко Благоутробен, славящия Твоя страдания.

Воскрес от гроба, вся совоскресил еси сущия во аде мертвыя, и просветил еси яко Благоутробен, славящия Твое Воскресение.

Ин. Ирмос тойже.

Клас возрастившая животворный, неоранная ниво, подающаго мирови жизнь, Богородице, спасай поющия Тя.

Богородицу Тя Всечистая, просвещшиися вси проповедуем: Солнце бо правды родила еси Приснодево.

Ин: Христос моя сила:

Изрядный показа путь возношения, смирение, Слово смирившееся даже и до зрака рабия: Егоже подражая всякий, возношается смиряяся.

Вознесеся праведник, и низпаде фарисей: во множестве же зол отягчаемый смирися, но вознесеся мытарь, ненадежно оправдаемый.

Нищеты ходатай, от богатства добродетелей, безумие явися: и богатство абие смирение оправдания от крайния нищеты, юже стяжим.

Предрекл еси Владыко, велемудрствующим противостати всячески, и смиренным благодать Твою подая Спасе, смирившимся ныне нам Твою благодать низпосли.

Слава: К Божественному возношению присно возводя нас Спас и Владыка, высокотворное показа смирение: ноги бо учеником Своима рукама обмы.

Богородичен: Яко Свет неприступный Дево рождшая, души моея тьму светительною зарею разжени, и к стезям спасения житие мое руководствуй.

Катавасиа: Покрыла есть небеса добродетель Твоя Христе, из Кивота бо прошед, Святыни Твоея нетленныя Матере, в храме славы Твоея явился еси, яко Младенец руконосимь: и исполнишася вся Твоего хваления.

Песнь 5.

Ирмос: Вскую мя отринул еси от лица Твоего Свете незаходимый, и покрыла мя есть чуждая тьма окаяннаго? Но обрати мя, и к свету заповедей Твоих пути моя направи, молюся.

Одеятися претерпел еси в багряницу прежде страсти Твоея Спасе, поругаемь, первозданнаго покрывая безобразное обнажение: и наг пригвоздился еси на Кресте плотию, совлачая Христе, ризу умерщвления.

От персти смертныя, Ты падшее мое паки наздал еси существо, воскрес: и нестареющееся Христе устроил еси, явив паки якоже царский образ, нетления жизнь блистающ.

Богородичен: Матернее дерзновение, еже к Сыну Твоему имущи Всечистая, сроднаго промышления, еже о нас, не презри, молимся: яко Тебе и едину христиане ко Владыце очищение милостивно предлагаем.

Ин.

Ирмос: Просвети нас:

Настави нас силою Креста Твоего Христе: тем бо Тебе припадаем, мир подаждь нам Человеколюбче.

Окорми живот наш, яко Преблагий {Боже наш} поющих Твое востание, и мир подаждь нам Человеколюбче.

Ин.

Ирмос: Утренююще, вопием Ти:

Утоли нестерпимую бурю страстей моих, Яже Бога рождшая окормителя и Господа.

Служат Рождеству Твоему Пречистая Богородице, ангельстии чинове, и человеков собрание.

Ин: Божиим светом Твоим Блаже:

Фарисеевы добродетели потщимся подражати, и поревновати мытареву смирению, во обою ненавидяще безместное мнение, и пагубу падений.

Правды течение тщетное обличися, сопряг в нем фарисей мнение: абие же мытарь высокотворною добродетелию стяжа спутника, смирение.

Колесничник в добродетелех, мняшеся тещи фарисей: но пеший, паче лидийския колесницы текий, мытарь добре предвари, припряг щедроте смирение.

Мытареву притчу вси уразумевше умом, приидите поревнуим слезам, дух сокрушенный Богу приносяще, грехов ищуще оставления.

Слава: Возносливый и злобный, горделивый же и дерзый далече отринем разумнии фарисеев нрав, лютый велехвальный, яко да не обнажимся Божественныя благодати.

Богородичен: Жезл силы Благая, всем низпосли нам к Тебе прибегающим, обладати посреде всех враг подающи, и всякаго вреда изымающи.

Катавасиа: Яко виде Исаиа образно на престоле превознесена Бога, от ангел славы дориносима, о окаянный вопияше аз: провидех бо воплощаема Бога, Света невечерня, и миром владычествующа.

Песнь 6.

Ирмос: Очисти мя Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи, молюся: к Тебе бо возопих, и услыши мя, Боже спасения моего.

Древом крепко низложи мя началозлобный: Ты же Христе, вознесся на Кресте, крепчае {крепльшаго} низложил еси, посрамив сего, падшаго же воскресил еси.

Ты ущедрил еси Сиона, возсиявый от гроба, новаго вместо ветхаго совершив, яко благоутробен, Божественною Твоею кровию: и ныне царствуеши в нем во веки, Христе.

Богородичен: Да избавимся от лютых прегрешений, мольбами Твоими Богородительнице Чистая, и да улучим Пречистая божественное сияние, из Тебе неизреченно воплощеннаго Сына Божия.

Ин.

Ирмос: Молитву пролию ко Господу:

Длани на Кресте распростерл еси, исцеляяй неудержанно простертую во Едеме руку первозданнаго: и Твоею волею желчи вкусив, и спасл еси Христе яко Силен, славящия Твоя страдания.

Смерти Избавитель вкуси, древняго осуждения, яко да и тления царство разрушит, и во адская сшед, воскресе Христос, и спасе яко Силен поющия Его Воскресение.

Ин.

Ирмос: Ризу мне подаждь светлу:

Храм Тя Божий и ковчег, и чертог одушевленный, и дверь небесную, Богородице вернии возвещаем.

Требищ разрушитель яко Бог, бывшее Рождество Твое Марие Богоневесто, покланяемо есть со Отцем и Духом.

Ин: Житейское море:

Жития поприще мытарь вкупе и фарисей течаста: но ов убо высокоумием содержимь, срамне утону, ов же смирением спасеся.

Жития бедное преминующе мы течение, подражаим мытарево убо мудрование ревнительно: бежим же кичения мерзкаго фарисеа, и живи будем.

Нравом поревнуим Спаса Иисуса, и Его смирению, желающе непрестанное радости селение получити, во стране живущих водворяющеся.

Показал еси Владыко, Твоим учеником высокотворное смирение, лентием препоясан по чреслом, нозе умыл еси, и сему образу подражати повелел еси.

Слава: Житие проидоста фарисей добродетельми, и мытарь прегрешеньми. но ов убо от гордости умовредныя, отступи смирения: ов же возношается, смиренномудр явлься.

Богородичен: Нага простотою, нехитростною же жизнию создана, преступления лестию одея мя враг, и плоти дебельством: ныне же Твоим ходатайством Отроковице, спасаюся.

Катавасиа: Возопи к Тебе видев старец очима спасение, еже людем прииде от Бога: Христе Ты Бог мой.

Кондак, глас 4.
Подобен: Я
вился еси днесь:

Фарисеева убежим высокоглаголания, и мытареве научимся высоте глагол смиренных, покаянием взывающе: Спасе мира, очисти рабы Твоя.

Вторый кондак, глас 3.
Подобен: Д
ева днесь:

Воздыхания принесем мытарская Господеви, и к Нему приступим грешнии яко Владыце: хощет бо спасения всех человеков, оставление подает всем кающимся. Нас бо ради воплотися, Бог сый Отцу собезначальный.

Икос: Сами себе братие вси смирим воздыханьми, рыданьми побием совесть: да в суде тогда вечном тамо явимся вернии, неповинни, получивше оставление. Тамо бо есть воистинну ослабление, еже видети там ныне умолим: тамо болезнь отбеже, печаль и из глубины воздыхания, во Едеме дивнем, егоже Христос Зиждитель, Бог сый Отцу собезначальный.

Предисловие вкратце синаксарей, рекше, собраний Ксанфопулана триодныя синаксари.

Никифора Каллиста Ксанфопула собрания на знаменитыя праздники Триоди, един кийждо от них винословствующая, како, и когда сие из начала бысть, и каковыя ради вины сице ныне имеются, и от святых и богоносных отец учинишася с некоторыми веденьми частными, начинающаяся от Мытаря и фарисеа, и кончащаяся даже до Всех святых.

Долженствует убо месячный синаксарий, на седмой песни прежде яко обычай читатися, потом же настоящий.

Речеши убо по оных чтениих сице:

Стихи на Триоди:

Зиждителю горних и дольних,

Трисвятую убо песнь от ангелов:

Трипеснец же и от человеков приими.

На мытаря и фарисеа:

Фарисейски кто живет, Церкви далече бывает:

Христос бо внутрь, о смиреннии, приемлемый.

В настоящий же день, с Богом и Триодь начинаем: юже убо мнози от святых и богоносных красотодетель наших отец, добре и яко достояше, от Святаго движими Духа, сложивше песносоделаша. Первый же всех сие умысли, три глаголю песни, во образ мню Святыя и Живоначальныя Троицы, великий творец Косма, в Великой и святой страстей Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа седмице, по именованию вкратце, коегождо дне краегранесьми умыслив песни. От негоже и прочии от отец, паче же иных, Феодор и Иосиф Студите, по ревности онаго, и прочим неделям [седмицам] святыя и великия Четыредесятницы счинивше, тех обители Студийстей первее предаша. Наипаче песни учинивше, и уставивше, и другая книзе, отонудуже и когда, от отец собравше и снискавше. И понеже убо первый дней Неделя заключает яко воскресна, первая сущи, и осмая, и конечная, изрядно соделающе второму дню, рекше, понедельнику, первую уставиша песнь. Абие же третиему дню, рекше, вторнику, песнь вторую. Четвертому, рекше, среде третию. Пятому четвертую, еже есть, четвертку. И шестому дню, рекше, пятку, пятую песнь. Шестую же субботе, яве убо и седмую, и прочия две, осмую и девятую, яже общно вси дни яко истиннейша имут. Якоже убо божественный Косма, в Велицей Субботе положи четверопеснец, тамо сотворив: аще и послежде премудрейший царь Лев, повелев в совершение канон епископом Идрунским, монаха Марка, содела. Потребовательне же, Триодь именуется, ни бо присно трипеснец имать: ибо всесовершенна правила предлагает. Но мню от множайшаго именование прияти: или еже великия ради седмицы, якоже речено бысть прежде бывша. Мысль убо святым нашим отцем, книгою Триодию всею, вкратце все елико о нас Божия благодеяния изначала воспомянути, и на воспоминание всем изложити: како от Него создани быхом, и от пищи райския изгнахомся, и данную нам ко обучению заповедь отвергше, и отвержени быхом завистию первозлобника змия и врага, низложеннаго за гордость. И како пребывахом отвержени от благих, и от диавола водими. Како же Сын и Слово Божие милосердием Своим пострадав, преклонив небеса сниде, и в Деву вселися, и нас ради бысть Человек, и по Нему жительством на небеса восхождение показа, рекше, смирением предводительно и постом и отвержением злых, и прочими Его деянии. Како же пострада и воскресе, и на небеса взыде паки, и Духа Святаго низпосла святым Своим учеником, и апостолом, и како Сын Божий, и Бог совершенный, от сих всех проповедася. Что же паки божественнии апостоли, благодатию Пресвятаго Духа содействоваша, яко от конец святых всех вкупе собраша проповедию, наполняюще вышний мир: еже и мысль бяше изначала Создавшему. Но в сих убо Триоди мысль, настоящия три праздники, мытаря и фарисеа, и блуднаго, и втораго пришествия, якоже некое предобучение и поущение святыми отцы умыслися. Якоже предустроитися, и готовым нам быти к духовным подвигом постов, от обычая скверное навыкновение оставльшим. И первее убо всех мытареву и фарисееву нам притчу предлагают, и предвозгласною седмицею именуют. Якоже бо к телесным бранем отходити хотящии, от воевод брани время преднавыкают, яко да оружия очистивше и угладивше, и другая вся добре устроивше, и всяко претыкание от среды сотворше, к подвигом усердно воспрятаются, и еже к потребе снабдят. Многажды же и прежде сражения, и словеса, и повести, и притчи себе приносят, и на ревность изощряюще онех души: леность же, и боязнь, и уныние, и другое аще что бедно, отгоняще. Тако и божественнии отцы предтрубят пощения последующее на демоны ополчение, яко бы душам нашим некую предвзятую страсть, и яд долгим соделанный временем очистити: еще же и еже не имуще от благих, потщавшеся стяжим, и яко подобно вооружившеся, тако готови к поста подвигом да пойдем. Понеже убо первое оружие к добродетели покаяние, и смирение: и паки преткновение к величайшему смирению, гордость и вышение: настоящую от Божественнаго Евангелиа достоверную притчу первую всех излагают. Фарисеем убо гордости и дмения отложити нам страсть поущающе: мытарем же паки сопротивное страсти сея, смирение и покаяние противу сотворити. Понеже бо первая и горшая страсть гордыня и дмение яко теми с небесе падение диаволу бысть еже прежде убо Деннице, сих же ради тьме бывшу, и глаголему. Но и родоначальнику Адаму сих ради от пищи изгнание. Поущают сими, образом неким святии о своих исправлениих никомуже выситися, и на ближняго востаяти, но присно смиренну быти: Господь бо гордым сопротивляется, смиренным же дает благодать: лучше бо есть согрешающему обращатися, нежели исправляющемуся выситися. Глаголю бо, рече, вам: яко сниде мытарь оправдан паче, нежели фарисей. Объявляет убо притча, ниединомуже выситися, аще и благая деяй есть: но присно смирятися, и молитися от души Богу, аще и в последняя злая впадет, яко не далече спасения есть. Мытарь убо есть, иже дани от князей емляй, и за крайнюю неправду купуяй и приобретаяй отсюду. Фарисей же якоже отсечен кто негли, и прочих преимеяй разумом. Саддукей же от Саддоика некоего, еже есть праведен: седек бо правда. Три же бяху у еврей ереси: ессеи, фарисеи и саддукеи, иже ниже воскресению, ниже ангелу, ниже духу быти приемляху. Святых всех песноделателей Твоих молитвами, Христе Боже наш, помилуй нас, аминь.

Песнь 7.

Ирмос: Божия снизхождения огнь устыдеся в Вавилоне иногда: сего ради отроцы в пещи радованною ногою, яко во цветнице ликующе пояху: благословен еси Боже отец наших.

Славное истощание, Божественное богатство Твоея нищеты Христе, удивляет ангелы, на Кресте зрящия Тя пригвождаема, за еже спасти верою зовущия: благословен еси Боже отец наших.

Божественным Твоим сошествием света исполнил еси преисподняя, и тьма прогнана бысть прежде гонящая. Отнюдуже воскресоша иже от века юзницы, зовуще: благословен Бог отец наших.

Троичен: Всем убо Господа, единаго же единому {единому же точию} единородному Сыну православно Отца, богословяще Тя возвещаем, и единаго ведяще от Тебе исходяща Духа Праваго, соестественна и соприсносущна.

Ин.

Ирмос: От Иудеи дошедше:

Спасение соделал еси посреде вселенныя, пророчески Боже: на Древо бо вознесен быв, вся призвал еси верою зовущия: отец наших Боже благословен еси.

Воскрес от гроба, якоже от сна Щедре, всех избавил еси от тли, тварь же уверяется апостолы проповедающими востание: отцев Боже благословен еси.

Ин. Ирмос тойже.

От девственных ложесн воплощься, явился еси на спасение наше. Темже Твою Матерь ведяще Богородицу православно зовем: отцев Боже благословен еси.

Жезл прорастила еси Дево, от корене Иессеова Всеблаженная, плод цветоносящи спасительный, верою Сыну Твоему зовущим: отцев Боже благословен еси.

Ин: Росодательну убо пещь:

Оправдания делы возвышаемый, сетьми тщеславия люте превознесеся фарисей, безмерно хваляся: мытарь же легким крилом смирения вознесся, Богу приближися.

Смирения аки лествицею употребився образом мытарь, к небесней высоте возвысися: гордынею же гнилою и безумием окаянный вознесся фарисей, сниде до ада преисподняго.

Праведных ловя убо лукавый, образми тщеславия крадет: грешных же сетьми отчаяния связует. Но убо от обоих зол мытаря ревнителие, избавитися потщимся.

Молитвою Богу нашему припадем, слезами и теплыми воздыхании, подражающе мытарево высокотворное смирение, поюще вернии: благословен еси Боже отец наших.

Слава: Наказуяй ученики предглаголал еси Владыко, не мудрствовати высокая, совводитися же смиренным уча Спасе. Темже зовем Тебе вернии: благословен еси Боже отец наших.

И ныне, Богородичен: Иаковлю Тя доброту, и Божественную лествицу, от долу юже виде первее, простертую к высоте, вемы Чистая, низводящую свыше Бога воплощенна, и земныя паки возводящую.

Катавасиа: Тебе во огни оросившаго отроки богословившия, и в Деву нетленну всельшагося, Бога Слова поим, благочестно поюще: благословен Бог отец наших.

Песнь 8.

Ирмос: Седмерицею пещь халдейский мучитель богочестивым неистовно разжже, силою же лучшею спасены сия видев, Творцу и Избавителю вопияше: отроцы благословите, священницы воспойте, людие превозносите во вся веки.

Иисусова Божества пребожественная сила, в нас боголепно возсияла есть: плотию во вкуш за всех смерть крестную, разруши адову крепость. Егоже непрестанно дети благословите, священницы воспойте, людие превозносите во вся веки.

Распныйся воста, великовыйный паде, падый и сокрушенный исправися, тля отвержена бысть, и нетление процвете: жизнию бо мертвенное пожерто бысть. Дети благословите, священницы воспойте, людие превозносите во вся веки.

Троичен: Трисветлое Божество, едину сияющее зарю от единаго Триипостаснаго Естества, Родителя безначальна: единоестественно же Слово Отцу, и сцарствующаго единосущнаго Духа, дети благословите, священницы воспойте, людие превозносите во вся веки.

Ин.

Ирмос: Победители мучителя:

На Древе руце мне Простершаго обнаженному, призывающа мя, Своею благообразною согреяти наготою: благословите вся дела Господня, и превозносите Его во веки.

Из преисподняго ада вознесша мя падшаго, и высокопрестольною славою Родителя почетшаго: благословите вся дела Господня Господа, и превозносите Его во веки.

Ин.

Ирмос: Царя Небеснаго:

Сопротивных разжженныя и пламеновидныя на нас угаси стрелы: яко да поем Тя во вся веки.

Преестественне Содетеля и Спаса, Бога Слова родила еси Дево: темже Тя поем, и превозносим во вся веки.

Ин: Из пламене преподобным:

Смиренномудренным нравом милостива Господа мытарь воздохнув обрете, и спасен бысть: образом же лютым языка велеречиваго, правды отпаде фарисей.

Фарисеева кичения произволения, и именования чистоты, бежим вернии: ревнующе мытареву добре помилованному смирению и нраву.

Гласы мытаревы вернии вещаим в церкви святей: Боже очисти, да с ним улучим прощение, пагубы велехвальнаго избавльшеся фарисеа.

Воздыханию мытареву вси поревнуим, и Богу беседующе, теплыми слезами возопиим Ему: Человеколюбче, согрешихом, благоутробне Щедрый, очисти и спаси.

Благословим Отца, и Сына, и Святаго Духа, Господа.

Стенанием мытаревым Бог преклонися, оправдив же сего, всем показа преклонятися присно, воздыханьми же и слезами, прегрешений просяще разрешение.

И ныне, Богородичен: Не вем паче Тебе иного заступления, Тя предлагаю молитвенницу, Чистая Всенепорочная. Тя ко из Тебе рожденному ходатаицу движу: всех оскорбляющих мя свободна покажи.

Катавасиа: Нестерпимому огню соединившеся, благочестия предстояще юноши, пламенем же невреждени, божественную песнь пояху: благословите вся дела Господня Господа, и превозносите во вся веки.

Песнь 9.

Ирмос: Ужасеся о сем небо, и земли удивишася концы, яко Бог явися человеком плотски, и чрево Твое бысть пространнейшее небес. Тем Тя Богородицу, ангелов и человек чиноначалия величают.

Божественным и безначальным естеством прост сый, сложился еси приятием плоти, в Тебе Самом сию составив Слове Божий, и пострадав яко Человек, пребыл еси кроме страстей яко Бог. Темже Тя во двою существу нераздельно и неслиянно величаем.

Отца по существу Божественному, якоже естеством быв Человек, рекл еси Бога Вышний рабом снизходя, воскрес от гроба, благодатию Отца земнородным полож, Иже по естеству Бога же и Владыку, с Нимже Тя вси величаем.

Богородичен: Явилася еси, о Дево Мати Божия, паче естества рождши плотию Бога Слова, Егоже Отец отрыгну от сердца Своего прежде всех век, яко Благ, Егоже ныне и телес превышша разумеем, аще и в тело облечеся.

Ин.

Ирмос: Устрашися:

Божия Тя естеством убо Сына, зачатаго во утробе свемы Богоматере, и бывшаго нас ради Человека, и зряще Тя на Кресте естеством убо страждуща человеческим, безстрастна же яко Бога пребывающа величаем.

Разрушися тьма дряхлая, от ада бо возсия солнце правды Христос, земли просвещая вся концы, сияя Божества светом, небесный Человек, Бог земный: Егоже во двою естеству величаем.

Ин.

Ирмос: Воистинну Богородицу:

Радости и веселия исполнь есть память Твоя, приступающим исцеления точащи, и благочестно Богородицу Тя возвещающим.

Псалмы Тя воспеваем Благодатная, и немолчно, еже радуйся, приносим: Ты бо источила еси всем радость.

Ин: Бога человеком:

Путь возношения смирение, от Христа вземше спасения образ, мытареву обычаю поревнуим, кичение возношения далече отметающе, нравом же смиренномудрия Бога умоляюще.

Душевную гордыню отвержим, нрав правый смиренномудрия стяжим, себе оправдати не тщимся, тщеславия кичение возненавидим, и с мытарем Бога умолим.

Молитвы Содетелю милости принесем мытарския, фарисейских отвращающеся неблагодарных молитв, и велехвальных гласов, иже на ближняго суд возводят, да Бога милостива и свет привлечем.

Многим прегрешений собранием отягчен, изобилием злобы мытаря преидох, и фарисеево велехвальное кичение притяжах, отвсюду пуст всех быв благих: Господи, пощади мя.

Твоего сподоби блаженства, Тебе ради духом нищих сущих: учением бо Твоего повеления, дух сокрушенный Тебе приносим, Спасе прием, спаси Тебе служащия.

Слава: Богу мытарь некогда помоливыйся, в церковь верне вшед, оправдася: воздыханьми бо и слезами пришед, сокрушением же сердца: все отложи грехов бремя очищеньми.

И ныне, Богородичен: Пети, славити, и блажити Тя давай нам, достойно чтущим Тя Пречистая, и Рождество Твое величающим, едина благословенная: Ты бо еси похвала христианом, и к Богу молитвенница благоприятная.

Катавасиа: В законе сени и писаний образ видим вернии: всяк мужеский пол, ложесна разверзая, свят Богу. Тем перворожденное Слово Отца безначальна, Сына первородящася Материю неискусомужно, величаем.

Ексапостиларий воскресный.

По Божественнем востании, трижды Петра, любиши ли Мя, вопрошая Господь, Своих овец предлагает пастыреначальника: иже видя, егоже любляше Иисус, во след грядуща, вопрошаше Владыку: сей же что? Аще хощу, рече, пребывати сему, дондеже и паки прииду, что к тебе, друже Петре?

Таже Триоди.
Подобен: С
о ученики взыдем:

Слава: Высокоречия убежим фарисеева злейшаго, смирению же навыкнем мытареву изряднейшему, да вознесемся вопиюще к Богу со онем: очисти рабы Твоя, родивыйся от Девы Христе Спасе волею, и Крест претерпевый, совоздвигнувый мир Твоим Божественным могутством.

И ныне, Богородичен, подобен: Творец создания, и Бог всех, плоть человеческую прият из непорочныя утробы Твоея, Всепетая Богородице: и тленное мое естество все обнови, паки якоже прежде рождества оставль по рождестве. Отонудуже Тя верою вси восхваляюще зовем: радуйся миру славо.

На хвалитех стихиры воскресны Осмогласника 4, глас 8:

Стих: Сотворити в них суд написан: слава сия будет всем преподобным Его.

Господи, аще и судилищу предстал еси от Пилата судимый, но не отступил еси от престола со Отцем седя: и воскрес из мертвых, мир свободил еси от работы чуждаго, яко Щедр и Человеколюбец.

Стих: Хвалите Бога во святых Его, хвалите Его во утвержении силы Его.

Господи, оружие на диавола Крест Твой дал еси нам: трепещет бо и трясется, не терпя взирати на силу его: яко мертвыя возставляет, и смерть упраздни. Сего ради покланяемся погребению Твоему и востанию.

Стих: Хвалите Его на силах Его, хвалите Его по множеству величествия Его.

Господи, аще и яко мертва во гробе иудеи положиша: но яко Царя спяща воини Тя стрежаху, и яко живота сокровище, печатию печаташа: но воскресл еси, и подал еси нетление душам нашим.

Стих: Хвалите Его во гласе трубнем, хвалите Его во псалтири и гуслех.

Ангел Твой Господи, Воскресение проповедавый, стражи убо устраши, женам же возгласи глаголя: что ищете Живаго с мертвыми? Воскресе Бог сый, и вселенней жизнь дарова.

И Триоди самогласны 4:

Стих: Хвалите Его в тимпане и лице, хвалите Его во струнах и органе.

Не помолимся фарисейски, братие: ибо возносяй себе смирится. Смирим себе пред Богом, мытарски пощением зовуще: очисти ны Боже, грешныя.

Стих: Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания: всякое дыхание да хвалит Господа.

Фарисей тщеславием побеждаемь, и мытарь покаянием приклоняемь, приступиста к Тебе единому Владыце: но ов убо похвалився, лишися благих: ов же ничтоже вещав, сподобися дарований. В сих воздыханиих утверди мя Христе Боже, яко Человеколюбец.

Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.

Глас 3: Мытаря и фарисеа различие разумевши душе моя, онаго убо возненавиждь гордынный глас: оваго же ревнуй благоумиленной молитве, и возопий: Боже, очисти мя грешнаго, и помилуй мя.

Стих: Исповемся Тебе Господи, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.

Фарисеа велехвальный глас, вернии возненавидевше, мытаревой же благоумиленной молитве поревновавше, не высокая мудрствуем, но себе смиряюще со умилением воззовем: Боже, очисти грехи наша.

Слава, глас 8: От дел похваленьми, фарисеа оправдающа себе осудил еси Господи, и мытаря смирившася, и воздыханьми очищения просяща оправдал еси: не внимаеши бо велемудренным помыслом, и сокрушенная сердца не уничижаеши. Темже и мы Тебе припадаем во смирении, пострадавшему нас ради: подаждь оставление и велию милость.

И ныне: Преблагословенна еси Богородице Дево:

Славословие великое и отпуст. И обычно литиа в притворе, в нейже поем: Слава, и ныне: стихиру утреннюю евангельскую.

Утренняя стихира, глас 8:

Являя Себе учеником Твоим, Спасе, по Воскресении Симону дал еси овец паству, за любве воздаяние, яже о пастве, попечения ища. Темже и глаголал еси: аще любиши Мя Петре, паси агнцы Моя, паси овцы Моя. Он же абие показуя друголюбное, о друзем ученице вопрошаше: ихже молитвами Христе, стадо Твое сохраняй, от волков губящих е.

И час первый.

Подобает ведати, яко стихиры вся 11 утренния евангельския, от сея настоящия Недели, и даже до Всех святых, на литиах утренних поются в притворе, на Слава, и ныне. Вестно же буди, яко от сея Недели начинаем чести в притворе, по отпусте литии, оглашения святаго отца нашего Феодора Студита. И аще тамо есть игумен, чтутся от него: аще же ни, то от екклисиарха, стоящим, и со вниманием послушающим братиям. По скончании же чтения глаголем тропарь преподобному Феодору, глас 8: Православия наставниче: без Богородична. И совершенный отпуст.

ВечерняУтреняЛитургия

    Rambler's Top100